PdPc Aspek Seni Bahasa (Pantun Kiasan) S.P 4.2.1
Subjek;
Bahasa Melayu
|
Tingkatan;
2 UM
2 UTM
|
Masa;
1.20 – 2.00 pm
2.40 – 3.20 pm
|
Kemahiran Bahasa
|
Aspek Seni Bahasa
|
EMK;
Bahasa
Nilai;
Bekerjasama
BBM;
Antologi Budi Bahasa
i-Think;
Peta Buih / Peta Bulatan
|
Tema / Tajuk
|
Pantun Kiasan (Antologi Budi
Bahasa)
|
|
Standard Kandungan
|
4.2 Memahami dan menggunakan
bandingan semacam, peribahasa, kata-kata hikmat, kiasan madah pujangga, dan
bahasa berirama dalam komunikasi dan penulisan.
|
|
Standard Pembelajaran
|
4.2.1
Memahami, menerangkan makna dan menggunakan kata-kata hikmat dan bahasa
berirama dengan betul dan mengikut konteks
|
|
Objektif
|
Pada akhir pembelajaran,
murid dapat;
1.
Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi
yang betul.
2.
Mengenalpasti sekurang-kurangnya 2 kata
hikmat yang terdapat dalam pantun dengan betul.
3.
Membina serangkap pantun yang menerangkan
makna kata-kata hikmat tersebut dengan betul.
|
|
Aktiviti
|
1.
Induksi; Murid memberikan
respon tentang serangkap pantun yang dibaca guru.
2.
Aktiviti 1; Murid melafazkan
pantun.
3.
Aktiviti 2; Murid menggariskan
kata-kata hikmat yang terdapat dalam pantun
4.
Aktiviti 3; Murid membina
serangkap pantun secara berkumpulan menggunakan kata-kata hikmat tersebut.
5.
Penutup; Murid merumus isi
pembelajaran dengan bimbingan guru.
|
|
Pentaksiran
|
|
|
Refleksi
|
|
Pantun
Kiasan
1.
Induksi
Ular sawa meniti kayu,
Ular kapak melihat sahaja;
Mahu bertanya terasa malu,
Lelaki kacak siapakah nama.
Ular kapak melihat sahaja;
Mahu bertanya terasa malu,
Lelaki kacak siapakah nama.
Galakkan mereka membalas pantun.
2.
Aktiviti 1
Suruh mereka
baca pantun, ikut kreativiti guru.
3.
Aktiviti 2
Kata-kata hikmat
ialah kata-kata yang mempunyai makna yang bertujuan untuk memberi pengajaran,
nasihat, teladan dan peringatan. Kata-kata hikmat sebahagian daripada
peribahasa
Buah bacang
masak serangkai
Burung dekut
meniti batang
Saya dagang
tidak terpakai
Macam melukut di
tepi gantang = orang yang
merasakan dirinya tidak penting / merendah diri
Air surut
memungut bayam
Sayur diisi ke
dalam kantung
Jangan diikut
resmi ayam
Bertelur sebiji
riuh sekampung =
membesar-besarkan kejayaan atau usaha yang tidak seberapa
Sangkut terendak
dekat beranda
Orang Papua
anyam tak sudah
Jika tidak ada
berita
Masakan tempua bersarang
rendah = Setiap perkara yang
berlaku pasti ada sebab musababnya
Suasa bertahil
emas berbungkal
Tetapi intan
tiada sesaga
Kalau kail
panjang senjengkal
Usah lautan
hendak diduga = Kalau ilmu
sedikit jangan hendak berlawan dengan orang yang berilmu
Dang Nila
memangku puan
Berembang buah
pedada
Adakah gila
bagimu tuan
Burung terbang
dipipiskan lada = mengharapkan
sesuatu yang belum pasti dapat dimilik
Guru membantu
murid mengenal pasti kata-kata hikmat dalam pantun dan menerangkan maksudnya.
4.
Aktiviti 3
Pecahkan mereka
kepada 5 kumpulan, setiap kumpulan ambil satu kata-kata hikmat dan bina pantun
untuk menerangkan maksud kata-kata hikmat tersebut.
Contoh; Jika
tidak ada berita, masakan tempua bersarang rendah
Hujan lebat
basah kuyup
Memegang payung
di tepi tiang
Kalau tiada
angin bertiup
Masakan pokok
boleh bergoyang
Kemudian arahkan
mereka salin hasil kerja sendiri dan kumpulan lain dalam buku komsas.
Terima kasih
Comments
Post a Comment